Deze bevroren blauwe bessen – passievrucht bowl is heerlijk om mee te ontbijten, lunchen… of misschien zelfs als een lekker ijs-achtig dessert! Er zit enorm veel in deze bowl maar hij is hartstikke simpel om te maken. En wat is het een plaatje met de zacht roze/paarse kleur!

Bij de AH heb je verschillende bevroren doosjes / zakken met fruit. Ik combineerde er drie en voegde nog een banaan, wat havermout en havermelk toe.

De passievrucht geeft een interessant knapperig detail aan de structuur. Hier moet je wel van houden. Als je niet van stukjes houdt, dan is de passievrucht niets voor jou.

Passievrucht is een enorm goede vrucht om te toe te voegen aan je pallet van maaltijden / snacks. De passievrucht mag zeker gerekend worden als een gezondheidsbevorderend stuk fruit.

Passievrucht

Organicfacts.net geeft een goed en onderbouwd overzicht van de verschillende gezonde voedingsstoffen die de passievrucht bevat, zoals antioxidanten, flavonoïden, mineralen en vitaminen. Volgens het USDA National Nutrient Database bevat de passievrucht vitamine A, vitamine C, riboflavine (vitamine B2), niacine (vitamine B3), ijzer, magnesium, fosfor, kalium, koper, vezels en proteïne. Dat zijn een boel verschillende stoffen voor zo’n kleine vrucht!

In het artikel van Organicfacts.net worden de gezondheidsbevorderende werking van verschillende stoffen toegelicht, maar samengevat is dit waarom de passievrucht zo gezond is:

– het geeft een boost aan het immuum systeem
– het verbetert de bloed circulatie in het lichaam
– het houdt de huid gehydrateert en gloeiend
– het beschermt tegen kanker en hartziekten
– het helpt de gezondheid van botten en ogen te verbeteren
– het ondersteunt spijsvertering en verhelpt constipatie
– het helpt bij slapeloosheid, astma aanvallen en kinkhoest

En dan hebben we het nog niet eens over de blauwe bessen gehad!

Blauwe bessen

Ook heeft Organicfacts.net 20 door onderzoek ondersteunde gezondheidsbevorderende werkingen van blauwe bessen op een rijtje gezet. Volgens het USDA National Nurtient Database zijn blauwe bessen rijk aan vitamine C, vitamine K, vitamine B6, foliumzuur, kalium, koper en mangaan (een spoorelement). Blauwe bessen hebben van alle voedingsmiddelen de hoogste concentratie antioxidanten, dus kunnen gezien worden als kleine antioxidant bommetjes.

Hier een aantal gezondheidsbevorderende werkingen op een rijtje:

– het geeft een boost aan het immuumsysteem
– het helpt dementie te voorkomen
– het voorkomt haarverlies en osteoporose (botontkalking)
– het helpt bij de genezing van Alzheimer
– het helpt urineweginfecties te voorkomen
– het voorkomt ouderdomsverschijnselen zoals rimpels en ouderdomsvlekken
– het verbetert de spijsvertering en geeft opluchting van constipatie
– het vermindert het risico van macula degeneratie (netvliesveroudering), staar en bijziendheid

Lees het volledige artikel van Organicfacts.net voor meer (uitleg over de) gezonde eigenschappen van blauwe bessen!

Your body is your temple

Wat ik hiermee vooral wil vertellen, is dat het zo enorm belangrijk is bewust te zijn van wat je tot je neemt. Wat je eet is van zo’n enorme invloed op je lichaam, op je energie van dag tot dag maar ook voor hoe gezond je lichaam zal blijven. Natuurlijk neemt het niet weg dat zelfs iemand die enorm gezond eet ook ziek zal kunnen worden. Maar het betekent wel dat je je lichaam zo optimaal mogelijk verzorgt en je de kansen op vele kwalen en ziektes zo veel mogelijk vermindert.

Your body is your temple – ofwel, je lichaam is jouw tempel. Dit is de eerste Niyama die beschreven wordt in de Yoga Sutras van Patanjali: Saucha. Blogs over de toepassing van de Yamas en Niyamas zijn nog in de planning – stay tuned.

INGREDIËNTEN

– 125 gram AH basis voor smoothie (ananas-mango-banaan-avocado en basilicum) 

– 2 blokjes AH doosjevol passievruchtblokjes 

– ongeveer 100 gram AH Blauwe bessen 

– 1 rijpe banaan

– 40-60 gram (fijne) havermout(vlokken)

– scheut Oatly havermelk (Bio)

 

BEREIDING

Ik bereidde alles alvast voor en liet het even een klein beetje ontdooien terwijl ik ging douchen. Ik voegde alle bovenstaande ingrediënten toe aan een (kleine) beslagkom en liet dit dus even staan. Na ongeveer een halfuurtje haalde ik de staafmixer tevoorschijn en pureerde ik alles voor een tijdje tot een redelijk glad beslag, tot er geen grote stukjes meer waren.

Van de beslagkom mag de inhoud vervolgens naar je kommetje en kan je het afmaken met een topping naar keuze. Ik versierde mijn frozen blauwe bessen – passievrucht bowl met wat gepofte quinoa en met een mix van stukjes gedroogde abrikoos, amandelen en pompoen- en zonnebloempitten.

Zo simpel als dat!

Let op: het is vrij koud! Dat betekent dus ook dat je het automatisch niet al te snel zal eten.

ENJOY!

Love en Namasté,

Michelle