SPELT LASAGNE

Deze Spelt Lasagne is eveneens helemaal plant-based / vegan. De kaas / béchamel saus is vervangen voor een hartig haversausje en gehakt door gemalen quorn.

Een grappig detail is dat bij het Koffiehuisje waar ik nog een dagje per week werk omdat het daar gewoon enorm fijn is (en waar ik de vegan bananenbrood voor bak) er heel regelmatig ook Italiaanse studenten komen voor hun morning espresso of cappucino, en in de middag weer. Natuurlijk raak je dan al snel aan de praat en we hadden het over Italiaans eten (dûh) en ik vertelde dus dat ik toevallig die avond lasagne ging maken MAAR dan helemaal plant-based en met spelt. De Italiaanse student trok een gezicht en plaagde dat dat geen lasagne was, trots als ze natuurlijk zijn op hun traditionele italiaanse keuken. En groot gelijk hebben ze: ik ben dol op de Italiaanse keuken! En ik ben het er op zich helemaal mee eens, deze Spelt Lasagne is zeker geen traditionele lasagne, maar geeft je wel de feeling van een lasagne. It has all the flavors van een traditionele lasagne. Dus daarom noem ik het alsnog maar voor het gemak een lasagne. En hij is enorm lekker!

En deze lasagne maak je als het eenmaal doorhebt hoe zo in een handomdraai. Je moet alleen wel even (de tijd hebben om) op de lasagne (te) wachten omdat hij ongeveer 45 minuten de oven in gaat. Wat ik ook vaker doe is eerder op de dag (als docent geef ik (of volg ik) namelijk vaak ‘s ochtends les en einde van de middag / avond) de lasagne klaarmaken, dan hoeft hij ‘s avonds alleen maar afgebakken te worden. De lasagne op de foto is overigens dus ook ALVORENS het afbakken gefotografeerd.

In deze lasagne zijn de lasagnebladen dus vervangen door volkoren spelt spaghetti. Alhoewel ik nog hoop dat er (volkoren) spelt lasagnebladen in de winkels hier gaan komen, doet de spaghetti ook zijn werk. Dus mocht zoiets zoals volkoren spelt lasagnebladen wel bij jou in de buurt in de winkel liggen (als dat omgeving Leiden is, hoor ik graag tips), zal ik daar ook vooral mee experimenteren.

Voor twee á drie personen (twee als je Michelle en Tim heet)

INGREDIËNTEN
– 400 gram passata di pomodoro of polpa (bv. merk Mutti)
– 140 gram tomato paste
– rode wijn (liefst een ronde)
– 166 gram volkoren spelt spaghetti (dat is dus 1/3 van een 500 gram pakje) OF soya lasagnebladen
– 175 gram (pakje) Vivera kip stuckjes
– 2 rode uien
– 1 witte ui
– 200 a 250 gram witte champignons (of deels wit en deels kastanje champignons)
– ongeveer drie flinke handen verse bladspinazie
– halve courgette
– andere groenten naar keuze: aubergine, paprika, broccoli, wortel of sperzieboontjes zijn er ook erg lekker door
– kruiden en specerijen: zwarte peper, himalaya zout, oregano, kurkuma, chili vlokken, laurierblad en uienpoeder
– optioneel: edelgistvlokken
– 80 gram havermout  / havervlokken
– olijfolie
– 150 ml water of havermelk

BEREIDING
Verwarm de (hete lucht) oven voor op 220 graden Celsius. Zet de plannen klaar: hapjespan voor de saus, kookpan (met deksel) voor de spaghetti als je voor speltspaghetti kiest en een koekenpan voor de haver ‘béchamel’ saus.

Kook ongeveer 1,5 liter water voor in de waterkoker om de spaghetti in te gaan koken. Breng vervolgens het gekookte water nog even snel aan de kook in de pan (met deksel erop). Als het kookt, mag de deksel eraf en voeg de spaghetti (optioneel éénmaal door midden gebroken)  toe aan het kokende water en houd in de gaten terwijl je de saus verder klaarmaakt.

Begin intussen met het snijden van de groenten, handig om eerst te beginnen met de uien, daarna champignons etc. Fruit eerst de uitjes, voeg daarna de champignons toe en als beiden beetje gebakken zijn de rest van de groenten. Het gaat ook nog de oven in, dus niet alles hoeft al helemaal door en door gaar te zijn. Maal de kip stuckjes stukjes in een keukenmachine terwijl de groenten bakken fijn en voeg als laatste toe. Voeg vervolgens de passata of polpa toe, de tomato paste en een flinke scheut rode wijn. Roer alles door elkaar. Voeg vervolgens wat oregano, chili vlokken (niet te veel!), 1 á 2 laurierbladen en gemalen zwarte peper toe.

Laat de saus even zachtjes koken terwijl je de spaghetti afgiet in een vergiet. Ik giet er dan vaker een scheutje olijfolie overheen om de slierten niet te laten plakken. Vergiet kan je vervolgens even op de kookpan zetten zodat het dichtbij staat. Als je voor de soya lasagnebladen hebt gekozen, mag je natuurlijk het koken van de spaghetti in zijn geheel overslaan en kan je straks direct met de kant-en-klare soya lasagne bladen gaan bouwen.

Saus mag van het vuur. Tijd om alvast te gaan bouwen!

Pak een grote ovenschaal – die van ons is ongeveer 27 bij 12 centimeter en 6,5 centimeter diep/hoog. Eventueel vooral de bovenste randje beetje invetten met olijfolie m.b.v. een kwastje. Begin met een laagje saus, dan de helft van je volkoren spelt spaghetti slierten/soya bladen, laagje saus, laagje verse bladspinazie, laagje andere helft van de slierten/bladen en laagje saus.

Nu gaan we aan de slag met de haver ‘béchamel’ saus. Vermaal de 80 gram (glutenvrije) havermout  / havervlokken. Verwarm alvast een flinke scheut olijfolie in de koekenpan. Voeg de havermeel toe aan de olijfolie. Alle meel moet nat van de olijfolie zijn, dus er gaat flink wat olijfolie in de pan. Bak het even op middelhoog vuur aan. Voeg indien je het lekker vindt vervolgens de edelgistvlokken (flinke scheut), uienpoeder, zout, zwarte peper, kurkuma (voor de smaak en de gele kleur) en eventueel een klein beetje oregano toe en bak even aan. Vooral door deze kruiden en de edelgistvlokken even mee te bakken, krijg je een beetje een soort van gesmolten kaas geur zodra je er havermelk of water bij toevoegt. Blus de haverprut met een beker havermelk of water en roer goed door. Voeg naar eigen inschatting wat extra water toe indien nodig: de saus moet een beetje vloeibaar zijn, maar nog wel dik. Giet de saus over je lasagne heen en spreid goed uit.

Bak de lasagne af in ongeveer 45 minuten. Maar houd hem we goed in de gaten. Elke oven is bovendien net even anders, dus zeker de eerste keer goed tussendoor kijken of het niet te hard gaat. Hij mag aan de zijkanten flink donker worden.

Even laten afkoelen voordat je hem aansnijd.

Buon appetito!