Selecteer een pagina

BELGIË, BRUSSEL | Op ontdekking

Eind van afgelopen zomer (2017) zijn mijn vriend en ik voor het eerst een lang weekend naar Brussel geweest. Hotelletje via booking.com geboekt, auto volgeladen en even lekker weer samen zijn.

Exploration mode ON

Zoals ik in augustus al op instagram plaatste, heeft ons lange weekend bestaan uit heel veel wandelen door de stad, musea bezoeken, foto’s maken, eten, struinen door het Hallerbos en parken, koffie drinken en zulke heerlijke activiteiten. Wat ik zelf echt geweldig fijn vond was dat het mogelijk was om een Brussels card aan te schaffen. Met een Brussels card krijg je gratis toegang tot 39 musea in Brussel en vele andere kortingen. Een Brussels card voor bijvoorbeeld 24 uur is 26 euro en voor 48 uur 34 euro, maar er zijn ook andere deals mogelijk, zoals een Brussels card met openbaar vervoer of een hop on hop off arrangement.

Zelf hebben wij alleen de Brussels card aangeschaft en gebruikt voor musea. En daar hebben we natuurlijk als echt Nederlanders het meeste uit proberen te halen.

DAG 1

AANKOMST IN HOTEL

De allereerste dag begon natuurlijk met de autorit naar Brussel en onze aankomst in het hotel. Ik had in de ochtend eerst nog lesgegeven bij Tribes, en na de auto vervolgens gepakt te hebben, begonnen we aan onze autorit naar Brussel.

Omdat we met de auto kwamen was het voor ons belangrijk dat we onze auto bij het hotel kwijt konden, en we hadden een hotel uitgezocht waar dat kan en welke ook een beetje centraal lag, dus we kwamen uit bij Atlas hotel. Wij waren helemaal tevreden met de service bij de receptie en de kamer! Verwacht geen super luxe kamer – gewoon precies wat je ziet op de foto’s!

INSIDER TIPS

Wat enorm super was, was dat een vriendinnetje van mij in Brussel woonde op dat moment (en nu woont ze in Antwerpen). Vlak voordat Tim (mijn vriend) en ik naar Brussel gingen, had ik met haar in Leiden afgesproken en gezellig koffie gedaan. Ze had me vervolgens een uitgebreide mail gestuurd met allerlei tips, vooral vegan eet-tips of leuke koffieplekken – SO THANK YOU!!

KNEES TO CHIN

Die avond zijn we meteen bij één van haar tips gaan eten: Knees to Chin. And I loved it! Knees to Chin maakt heerlijke verse loempia’s, met van die doorzichtige vellen: rijstvellen, en diverse opties van vullingen. Dit schrijft Chin to Knees over hun keuken:

Bij Knees to Chin proeft u ultra verse en smaakvolle spring rolls. Lactose vrij en zeer laag in gluten, onze recepten variëren in functie van seizoensgebonden producten en bieden een mix van smaken uit Azië en smaken van bij ons.

Ik raad het iedereen aan om hier in ieder geval één keertje te eten. Het is niet heel groot, dus je moet wel een beetje geluk hebben met een plekje. Na hier gegeten te hebben, zijn we weer terug gewandeld naar ons hotel een paar straten verder en besloten we de rest van de avond gewoon rustig ’thuis’ door te brengen.

DAG 2

De tweede dag zijn we gewapend met een Brussels card de deur uit gegaan en had ik een route van musea en andere bezienswaardigheden uitgestippeld.

CHOCOLADEMUSEUM

Allereerst bezochten we Musée du Cacao et du Chocolat op Guldenhoofdstraat 9. We waren hier bijna een uurtje zoet. Er was een kleine demonstratie hoe bonbons gemaakt werden en verder zijn we door het museum gelopen. We hebben even moeten wachten voordat de demonstratie begon, maar dat was niet zo erg, want in die ruimte kon je chocolade tabletten met verschillende percentages aan cacao proeven (100% cacao massa, 70% en 55% cacaomassa, 100% cacao boter en witte chocolade) en werd het proces van cacaoboom tot chocolade beschreven.

Na de demonstratie kreeg je ook een bonbon te proeven en kon je de rest van het museum ontdekken. Het museum was niet enorm modern, en niet enorm groot, maar interessant genoeg om dus even te blijven hangen.

COCO DONUT

Voor het bezoek aan het volgende musem streken we even neer bij COCO DONUT voor een kopje koffie. Naast koffie draait dit schattige café om de ambachtelijk gemaakte donuts. De donuts zien er heerlijk uit, en worden gemaakt van brioche deeg. Het brioche deeg is dus niet vegan, maar ze zijn wel bezig met een vegan recept! Volgende keer gaan we zeker weer even langs, ook voor een vegan donut.

SCHONE KUNSTEN

Het volgende op de planning was niet één maar meteen meerdere musea. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bestaat uit Muséé Oldmasters Museum, Musée Modern Museum, Musée Fin du Siècle Museum, Musée Magritte Museum en uit Muséé Meunier Museum en Musée Wiertz Museum. De laatste twee zijn alleen toegankelijk met een gids van het Educatie team.

Wij zijn zelf gaan struinen door de Musea. Ik wilde vooral heel graag naar het Musée Magritte Museum, maar eenmaal daar besloten we natuurlijk de rest ook mee te pakken. We konden niet alles zien, als ik het me goed herinner was (een gedeelte van) het Fin du Siècle museum gesloten vanwege renovatie.

De verschillende doeken en kunstwerken besprekend, hebben we onze ogen uitgekeken. We zijn er net iets langer dan 2,5 uur geweest, en zijn door sommige gedeeltes nog redelijk snel gelopen, bij andere werken of gedeeltes wat langer blijven staan. Sommige werken doen je ook gewoon meer dan de ander. De ene stijl intrigeert je meer dan de ander. En de ene schilder spreekt je meer aan dan de ander. Ook is het altijd heel leuk werken die je kent uit boeken dan eindelijk ook in het echt te zien.

Het is echt een fantastisch mooi museum! Maar al boven al was het Musée Magritte Museum voor ons beiden echt wel het hoogtepunt.

OP DE VALREEP

Na de vele kunstwerken kijken, waren we eigenlijk wel hard toe aan een lunch. Op de lijst van tips stond ook Le Pain Quotidien, wat een keten was, en wij brachten een bezoek aan degene op de Zavelstraat. We hebben hier helaas geen hele goede ervaring gehad. Het duurde enorm lang voordat we ons eten kregen, wat bleek: onze bestelling was niet doorgevoerd. En het meisje dat ons hielp, was ook niet bepaald klantvriendelijk. Op zich was het eten wel prima, ze hebben hele leuke gerechten, wel beetje prijzig.

En omdat het allemaal zo lang duurde, bleken we vervolgens ook nèt te laat te zijn om nog het Muziekinstrumenten Museum in te mogen. Dus we zijn toen snel even gaan opzoeken wat we in plaats daarvan konden doen: om de hoek zat het BELvue en Coudenberg Museum – YEAY. Wat we precies gingen zien, wisten we eigenlijk niet heel goed, maar we vonden het de moeite waard om de gok te wagen.

Eerst bezochten we het BELvue museum. Als we snel genoeg waren, mochten we ook nog het Coudenberg museum in. Op de valreep is dat ons gelukt, en maar goed ook: dit was een leuke verrassing!

Plots bevonden wij ons in de ondergrondse gewelfde gangen en kamers van het Coudenbergpaleis. Het was alsof je even een andere wereld in stapte. Ook een heerlijk gevoel is dat je de vrijheid hebt lekker rond te struinen door de gangen, zelf te beslissen waar je heen dwaalt. Uiteindelijk hebben we ook even het moois in het museum bewonderd, maar voor ons waren de ondergrondse gangen zelf wel het hoogtepunt van de BELvue en Coudenberg musea.

Na Coudenberg Museum was de dag al wel tot een einde. We zijn rustig naar het hotel terug gewandeld in het namiddag zonnetje. Na even in het hotel te zijn geweest, zijn we even bij BOOM koffie gaan doen, een schattig koffiehuisje in de buurt bij het Atlas Hotel.

DAG 3

HALLERBOS

De volgende dag hadden we, of in ieder geval had ik, een enorme behoefte aan een eventjes ook natuur in, dus besloten we een bezoek te brengen aan het Hallerbos.

Het was ongeveer een uur en 20 minuten rijden vanaf ons hotel. Het Hallerbos schijnt overigens in mei enorm mooi te zijn doordat de bosbodem bedekt is met een blauw kleed van hyacinten die dan vol in bloei zijn. Ik heb er helaas alleen foto’s van gezien, aangezien bij er in augustus waren, het lijkt dan haast een feeënrijk zo magisch. Ondanks dat er nu geen hyacinten bloeiden, was het alsnog betoverd mooi met de zon die door het bladerdak heen kwam en die hier en daar de onverstoorde natuur streelde.

HOTPOT

We waren rond 13.00 weer terug bij het hotel. We besloten eerst even te lunchen bij Pin Grill & Hotpot. We liepen er langs en dachten toen: hé daar hebben we zin in. Mijn vriend en ik zijn groot fan van hotpot en in ons gevoel is dat gewoonweg een maaltijd met enorm veel groenten. Het was een schattig Aziatisch plekje, met ook nog tafels boven. Beneden was het vrij druk, maar boven hadden we geheel voor onszelf. Wij hebben heerlijk gegeten, heel simpel, maar precies waar we zin in hadden.

WAPENS, IJS EN AUTO’S

We besloten onze museum tocht voort te zetten, kochten weer een Brussels card en zijn met de benenwagen naar het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis. En dit museum is GROOT! We zijn er bijna drie uur geweest. Rond 17.00 ging het sluiten, en we hadden BIJNA alles gezien, maar nog niet helemaal, maar we moesten het museum verlaten.

Eenmaal buiten keken we online wat we snel nog konden doen. Onder het genot van een ijsje van de ijscokar (en ik heb zowaar even mijn weggezakte Frans geoefend en twee ijsjes in het Frans besteld – dat wist ik nog wel!) vonden we dat Autoworld nog even open was, dus zijn we daar heen gelopen en maar naar binnen gegaan. En ook al ben ik niet een groot auto fan, ik vond het best leuk om er even rond te lopen. Het was een mega grote hal vol klassieke auto’s , soms ook vreemde en natuurlijke flitsende nieuwe auto’s.

PIZZERIA NONA

Erna was niet echt heel veel meer te doen, en we moesten nog een hele wandeling naar huis ondernemen, dus zijn rustig richting hotel gelopen. Onderweg zijn we even neergestreken bij Pizzeria NONA. De pizza had een hele bijzondere bodem: En het was heerlijk! Het was bovendien ook heel snel al klaar, binnen 20 minuten waren we klaar. En 20 minuten later waren we ook weer bij het hotel.

DAG 4

ATOMIUM EN PARK VAN LAKEN

Onze laatste dag begonnen we met heel rustig opstaan. Aan het einde van de ochtend checkten we uit en besloten we op onze weg terug richting huis nog wel even te stoppen bij het Atomium. Zeker de moeite waard, wat een mooie plaatjes kan je ervan schieten! En ook al is het even buiten het centrum, bij een bezoek aan Brussel kan eigenlijk een bezoek aan het Atomium niet overgeslagen worden.

Na er even onderdoor en omheen te hebben gelopen, mooie hoeken opzoekend voor de foto’s, hadden we ons oog op het park (Park van Laken) ernaast laten vallen en hebben we vervolgens ongeveer 1,5 uur gewandeld, waarbij we ook langs het Monument van Leopold I, Kasteel van Laken, de Neptunus fontein en de Chinese en Japanse Torens op het Chinese Paviljoen kwamen. We hadden eigenlijk ook graag de Koninklijke Serres (soort van botanische tuin in ) willen bezoeken, we zijn er langs gelopen, maar hebben niet heel veel kunnen zien.

Het was ondanks de kleine teleurstelling de Serres niet te kunnen zien een heerlijk dagje vol wandelen langs mooie plekken. Tegen 13.45 stapten we weer de auto in en vertrokken we weer volledig verzadigd met nieuwe indrukken naar huis!

FAVORIETEN OP EEN RIJTJE

Brussel was echt genieten. Hier een aantal van mijn favorieten nog even op een rijtje: